Plastic flessen, walnoot- en sinaasappelschillen, plastic soep, schapenwol en koffiedik. Dit zijn de ingrediënten van veel nieuwe outdoorkledingcollecties die Klaartje Grol (bladmanager van onder andere Bergen Magazine en Wandelmagazine), op Ispo 2020 heeft gezien.
Elk jaar eind januari wordt de ISPO gehouden in München, de grootste vakbeurs ter wereld met circa 2800 stands voor sportmode en -producten op het gebied van ski- en sneeuwsport, outdoor, fitness en teamsporten. Ook zijn er veel stands te vinden met nieuwe stoffen, zolen, synthetisch dons et cetera. Ieder jaar zijn er trends te zien binnen de outdoorbranche. En dit jaar was dat duurzaam produceren en op een verantwoorde manier met onze wereld en de natuur omgaan. Veel merken hebben daar hun eigen draai aan gegeven en deze ISPO laat zien dat men blijft innoveren om de producten zo duurzaam mogelijk te maken.
Zo heeft het groene outdoormerk Vaude haar doelstellingen voor 2024 bekend gemaakt, zij willen dat ongeveer de helft van hun collectie in 2024 helemaal duurzaam geproduceerd wordt. Vaude produceert al jaren volgens het Greenshape label, Bluesign, Fairtrade en sinds dit jaar ook via de Grüner Knopff, een initiatief van de Duitse overheid om duurzame bedrijven een keurmerk te geven. In de nieuwe wintercollectie van Vaude is gebruik gemaakt van koffiedik, houtvezels en hennep. Dit zijn materialen die over zijn of snel en duurzaam te kweken te zijn. Deze materialen kom je ook bij andere merken tegen, zoals Royal Robbins en Fjällräven.
Alle merken hebben hun eigen strategie, eigen methodes en doelstellingen om duurzamer te worden. Een mooi voorbeeld is het hergebruik van plastic. Plastic flessen worden steeds meer gerecycled in kleding en plastic verpakkingen voor producten. Zo verwerkt Craghoppers 24 petflessen in hun nieuwe jas. Ook plastic afval uit de zeeën wordt gerecycled. De producten van Grangers waren al duurzaam, maar nu zijn ook de flessen van gerecycled plastic. Ook het kleuren van stoffen wordt al op kleine schaal met natuurlijke keurstoffen gedaan, zoals walnoten, sinaasappelschillen en andere natuurlijke stoffen. Icebreaker, Vaude en Ternua hebben een collectie die natuurlijk is gekleurd. Dus geen chemicaliën en heel veel minder water gebruik. Daarbij wordt veel dons gerecycled of diervriendelijk geproduceerd, en het Baskische Ternua heeft de harde onbruikbare wol van het Laxta schaap uit Baskenland met behulp van een machine uit de jaren 30 weten te om te zetten tot voering van haar jassen. Het samenwerken van de merken zou het proces om duurzamer te worden mogelijk kunnen versnellen.
Waar de meeste merken wel unaniem in zijn is dat we allemaal bewuster moeten omgaan met de natuur en de wereld. Bijzonder is de actie van Bergans, die een verzoek heeft ingediend om de seizoenen tot Unesco Wereld Erfgoed te laten verklaren. Je kan de petitie hier tekenen. Icebreaker heeft in een samenwerking met kunstenaar Justin Brice Guariglia een collectie ontwikkeld waarop de smeltende gletsjers van Groenland op de verschillende kledingstukken zijn gedrukt (met natuurlijke kleuring!). De baselayer uit deze collectie heeft een Ispo Award gewonnen. Daarnaast liet Craghoppers de indrukwekkende short film The Beauty zien.
De boodschap is helder, als we willen blijven genieten van de natuur, dan moeten we allemaal ons steentje bijdragen aan de bescherming van onze wereld.